
Mass Media’s Role in Stimulating Interest in Solar
Energy Uptake: Examination of Feed-in Tariff News

Coverage in Hong Kong

Bonnie Chen*

School of Communication, Hong Kong Baptist University, Hong Kong, China

Abstract

Hong Kong’s solar energy adoption lags behind its global peers, although the findings
of numerous studies show that the city can take up the power on a bigger scale. This
manuscript contributes to the research stream by investigating the role that mass media
could play in engaging citizens on more healthy debates of solar energy and the Feed-in
Tariff (FiT) scheme, in which households and institutions are paid for the energy they
generate and is the government’s first initiative on renewable energy involving the
members of the public. Applying the theories of media framing, media hegemony, and
public sphere, I conducted a content analysis of 315 Hong Kong newspaper articles
on FiT spanning 55 months since the scheme’s implementation. The results indicate
that a majority of the articles are framed from enterprises’ perspectives, implying
that corporate hegemonic power has penetrated through news; criticisms of FiT are
slanted towards the economic aspects, such as the financial incentive instead of the
environmental and scientific reasons, undermining citizens’ comprehension of the
importance of the scheme; Chinese state-owned media were more critical on FiT than
the pro-democracy one, indicating that politics does not matter to the issue. This
study proposes that the media should play a watchdog role by monitoring institutions’
ongoing solar power projects and their use of FiT-generated funds to perform the
educational function to enhance citizens’ scientific literacy on renewable energy to
create a thriving public sphere for conversation and debate on the subject.

Keywords: feed-in tariff, solar energy, renewable energy communication, media fram-
ing, media hegemony, public sphere

1. Introduction

Shifting to renewable energy from fossil fuel has been a global trend to mitigate climate change
and reduce greenhouse gas emissions in the atmosphere. Among various types of renewable
energy, solar energy has been identified as the one that can be used on a large scale in Hong
Kong [1]. This is especially true when the cost of solar panels has been declining. The introduction
of the renewable energy Feed-in-Tariff (FiT) scheme at the end of 2018, which allows households

*Corresponding author: 22481885@life.hkbu.edu.hk
Received: 29 Aug 2023 Accepted: 18 Oct 2023 Published: 27 Nov 2023
Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol 7, 121-131, doi:10.24112/jaes.070009

121



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

and institutions to sell the solar energy they produced at a price higher than the standard
tariff, has spurred some across the territory to install photovoltaic panels. The government has
received over 20,000 applications to join the FiT scheme as of March 2022, with 75 percent or
15,000 applications from village houses and detached houses and 1,000 applications involving
commercial and industrial premises [2]. However, the FiT scheme could only stimulate a limited
amount of citizens’ interest in solar energy, which has yet to become a mainstream concept [3].
Existing studies have examined Hong Kong’s renewable energy development, particularly solar
energy, from social, economic, physical, and policy perspectives. However, studies have yet to
focus on the communication perspective of the FiT scheme [4–6]. This paper fills this gap by
investigating the role mass media could play to help raise public awareness towards the FiT
scheme and renewable energy.

Hong Kong, an international financial center in southern China, has no energy resources.
Electricity in the city has been supplied by two listed companies, CLP Power Hong Kong Limited
and the Hongkong Electric Company Limited. While CLP supplies electricity to the northern
part of the territory, including the Kowloon Peninsula, the New Territories, and some outlying
islands, Hong Kong Electric mainly provides power to Hong Kong Island, the core central business
district. The government explained that having the private sector as a power supplier can better
reflect market demands [7]. A total of 178,301 terajoules of electricity was consumed in 2021,
with 66% for commercial use, 26% for residential, 6% for industrial, and 2% for transportation,
while consumption per capita is 6,257.8 kilowatt-hours (kWh) [8]. Renewable and nuclear energy
account for 28% of the fuel mix of electricity generation in Hong Kong, while natural gas and coal
contribute 48% and 24%, respectively, as of 2020 [7]. To achieve carbon neutrality by 2050, the
government pledged to cease using coal for electricity generation gradually and to increase the
share of renewable energy from less than 1% in 2021 to 10% by 2035 and to 15% subsequently [9].
The 10% target to be reached in 2035 comprises 1-2% from solar energy, 3.5-4% from wind, and
3-4% from waste to energy. Electricity generation contributes 97% of the city’s carbon dioxide
emissions, which can be reduced by the adoption of renewable energy [10].

2. Background

With more than half a day of sunshine on average and ample rooftop space, Hong Kong can
potentially have wider solar energy usage. Solar energy is used mainly in two ways: solar water
heating, which means heating water by solar radiation, and solar photovoltaic (PV), which uses
semiconductor devices to convert light energy into electricity. PV comprises a standalone PV
system, which requires batteries to store the electricity generated, and a grid-connected PV system,
which ties to the grid. In addition to installing solar panels on rooftops of existing buildings,
building-integrated photovoltaics can be incorporated into different parts of buildings, such as
façades, windows, and rooftops, and will not take up extra space.

To encourage the adoption of solar energy, the government and the two power companies
launched the FiT scheme in October 2018. The two power companies would purchase electricity
from customers at a rate of HK$5 per kWh for renewable energy systems with a generating
capacity of 10 kilowatts (kW) or less; HK$4 per kWh for a capacity of more than 10 kW but not
exceeding 200 kW; and HK$3 per kWh for capacity of more than 200 kW but not exceeding 1
megawatt. However, the government lowered the FiT rate to HK$2.5, HK$3, and HK$4 per kWh in
April 2022, claiming that the costs of developing the renewable energy systems have been reduced;
thus, the 10-year payback period can still be able to achieve with such offers. The scheme, open to
households and corporations, will end in 2033.

In response to a Legislative Councillor’s question, the government regarded the scheme as

122



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

effective as more than 20,000 applications were received from the end of 2018 to March 2022, and
it is estimated that they could generate about 300 million kWh of electricity each year, enough
for the use of about 90,000 households [2]. Among the applications, 15,000, or about 70% of the
total, were from village houses or detached houses; 1,000 were from commercial and industrial
premises. World Green Organisation chief executive William Yu pointed out that the declining FiT
rate is a global trend as the costs of solar panels have been lowered by 85% in 10 years, making
the payback period reduced from 10 years to 5-7 years. However, Greenpeace officer Tom Ng
and legislator Elizabeth Quat Pei-fan worried that the rate reduction would deter people from
joining the scheme. Also, the government has introduced the Solar Harvest program, which allows
eligible schools and non-profit organizations to install solar energy generation systems for free,
after which they can join the FiT scheme.

The government may have underestimated the solar energy generation potential in the city. It
is estimated that solar energy’s representation of total electricity generation will rise from less than
1% to 2% by 2035. However, a study shows that potential annual solar energy output can contribute
to about 10% of local energy consumption, generating 4,674 gigawatt hours [10]. This could be
achieved by installing PV panels on 233,000 rooftops, constituting 39 square kilometers, selected
from the total 309,000 buildings in the territory. As a result, greenhouse gas emissions can be
reduced by 3 million tonnes. Another study found that while many agreed that the FiT is effective,
there are barriers that deter people from joining the scheme, which include socio-technical barriers,
as people worry about the safety of the PV installation and the potential radiation, and financial
barriers as participants need to pay an upfront installation costs of at least HK$100,000 and the
lengthy payback period is a concern [3].

3. Theoretical Framework

3.1. Media framing

This research applies the theories of media framing, media hegemony, and the public sphere
to investigate mass media’s role in forming public opinion on FiT. Media framing is defined
as making some aspects of a perceived reality more salient in a communication context. As a
result, specific perspectives on an issue are promoted [11]. In other words, it refers to how a
news story is told through the angle and perspective it emphasizes while some aspects have been
neglected. This influences how people view an issue, shaping the formation of public opinion.
A study has found that readers were given simplistic, narrow, homogenous, incomplete, and
inaccurate renewable-source electricity news focusing on the political and financial aspects, leaving
other stories untold [12]. Another research revealed that relying on economic incentives to boost
renewable energy adoption will weigh on the government’s balance sheet [13]. In Hong Kong,
because the two power companies are responsible for the cost of the FiT, there are worries about
FiT driving a hike in tariff.

3.2. Media hegemony

Coined by Italian philosopher Antonio Gramsci, hegemony refers to the dominant influence of
one group over others through social processes without using force [14]. The leading group exerts
its influence by various means, including family, education, religion, and mass media. Media
hegemony is defined as prevailing values and thoughts that are put across news stories, shaping a
society’s culture, values, and ideology [15]. While mass media are regarded as an extension of a
capitalistic economic order, it is essential to be aware of the hegemonic power penetrated through

123



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

news, which may lose its critical role sometimes [16]. This is especially true when journalists are
inclined to report dominant ideology, influencing public opinion.

3.3. Public sphere

The theory of public sphere, developed by German philosopher Jürgen Habermas, is defined as
a social space where citizens are drawn together to debate and discuss public issues [17]. Mass
media, as one type of public sphere, engages citizens to participate in the dialogue, and it is hoped
that a diversity of views can facilitate the formation of public opinion in a democratic society.
Nevertheless, public sphere has its own limitations, as those who possess power and money could
have more say and influence than their fellow citizens in the realm. Media bias is another concern
that undermines democratic ideals.

4. Methodology

A content analysis was conducted for 315 news articles with the keyword “FiT” from 17 Hong
Kong newspapers, including 15 Chinese and 2 English dailies issued from 1 January 2019 to 14 July
2023. This study adopted a mixed-method approach involving both quantitative and qualitative
analyses. Since electronic media rarely cover news on the FiT scheme after the government’s
announcement in May 2018, probably due to limited airtime, newspapers, which have coverage
in various sections, were examined instead. “FiT” was selected as the keyword because this
scheme is the first and the most sizable initiative introduced by the government that encourages
the locals to use renewable energy. The 55 months was set as this research wants to measure the
longitudinal changes in media coverage of FiT. Although there was more coverage before the FiT
scheme announcement in May 2018, the discussion may not be relevant to this study, and the
relatively large number of stories may also distort the quantitative analysis. The FiT scheme was
available for application in the fourth quarter, and most applicants started to receive the payments
in 2019, when the financial benefits were realized, making FiT better known. The news articles
were extracted from WisersOne, formerly known as WiseNews, a database comprising content
from newspapers, magazines, journals, and newswires available mainly in Hong Kong, mainland
China, Macau, and Taiwan. Not only does the frequency of the FiT-related stories matter but how
the scheme was reported and from whose perspective it was framed would also be examined.

The background of the media, whether they have any bias towards or against the government
and the commercial sector, including the two power companies, may also influence how they report
the FiT scheme. Among the 17 local newspapers, Apple Daily was the only pro-democracy news-
paper the government shut down on 24 June 2021. The others are regarded as pro-establishment
as they are mainly owned by mainland Chinese or Hong Kong moguls or the Chinese government.
However, there may be a difference in their support to the Beijing and Hong Kong authorities.
While supporting the governments on political issues, Oriental Daily has been vocal and critical
regarding social issues. This is followed by Ming Pao Daily and HK 01, which have relatively
more independent political stances than their local peers. Compared to them, Sing Tao Daily, the
oldest newspaper in Hong Kong, is more pro-government, and it also has two other free sister
tabloid papers, Headline Daily, which has the highest circulation among local dailies, and the
English paper The Standard. Despite their local news coverage, Hong Kong Economic Journal and
Hong Kong Economic Times focus news on the financial markets, and the latter also owns a free
paper, Sky Post. The other two free tabloids, am 730 and Metro Daily, are also pro-establishment.
Wen Wei Po, Ta Kung Pao, and Hong Kong Commercial Daily are owned by Beijing. Except for
the state-owned media, profit, which mainly relies on advertising income, is a primary concern

124



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

of most news outlets despite the wealth of some of their owners. The background of the media
could shed light on whether they have played the role of a watchdog monitoring and criticizing
those who are in power, including the government and enterprises such as the power companies,
in addition to informing and educating the members of the public, as well as engaging them
to participate in debate and dialogue on social issues. This research aims to throw light on the
following questions:

• How did Hong Kong newspapers frame news related to the FiT scheme?
• Which hegemonic voice dominated news related to the FiT scheme?
• How did Hong Kong newspapers demonstrate themselves as responsible media when

covering the FiT scheme?
• To what extent have the local newspapers helped facilitate public opinion formation of the

FiT scheme in the public sphere?

5. Results

5.1. Not a frequently-covered topic

Local media are not very keen on covering the FiT scheme. Only 315 news articles contain the
keyword “FiT” in the 17 local dailies spanning 55 months, or on average, less than 6 articles per
month. The small number could be explained by the fact that the period does not cover 2018 or
before, which is the pre-launch stage of the scheme that usually generates more discussion. As
this research aims to study if local newspapers have monitored the authority’s implementation of
the scheme and engaged the members of the public to join it, news stories of preparation of the
scheme, such as whether to launch it or not, may not be very relevant.

Media more critical of local social issues tend to have more FiT-related stories. Oriental Daily,
known for criticizing the government on social issues, has mentioned FiT in 41 articles, the most
among its peers. Five papers released less than 10 articles with the keyword “FiT” and may have
different reasons behind this. For instance, Apple Daily, the only pro-democracy paper, has 8
articles as it was shut down in June 2021, spanning 30 months only. Another possible reason is
that political rather than social news stories, such as those related to the FiT scheme, are the focus
of Apple Daily. English newspaper South China Morning Post has 4 articles as it positions itself as
a regional rather than a local paper. Two local Chinese freebies, Metro Daily and am 730, also have
few articles mentioning FiT; it may be owing to their limited space and editorial manpower. This
is in contrast to another three freebies, Headline Daily and her English sister paper, The Standard,
and Sky Post, which can use the stories produced by their sister broadsheet papers, Sing Tao Daily
and Hong Kong Economic Times. We will analyse later if the media’s bias has any impact on the
frequency and their focus on FiT-related coverage.

Among the articles, only 52, or 16% of the total, focus on the FiT. A majority, or 84% of the
total articles, have FiT mentioned only fleetingly. For instance, one can find FiT in the results
announcement stories of the two power companies and articles about commercial organizations
and schools installing PV systems and joining the FiT scheme. Therefore, although articles focusing
on the FiT scheme appear most frequently on the local news section, which accounts for 20% of
the total, those in the financial news section also represent 18%. However, articles in the financial
news sections seldom carry any in-depth discussion about the FiT scheme.

125



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

5.2. Whose voice dominated the FiT-related news coverage?

Perspectives of commercial organizations, especially their adoption of solar energy and joining the
FiT scheme, receive extensive press coverage. The number of applications received and approvals
made by the two power companies were usually mentioned in the result announcement stories,
which have been covered by all the local dailies in their financial sections. For instance, the Hong
Kong Economic Journal, a paper focusing on financial and economic news, only has 2 in-depth
articles on the FiT during the period, with the rest just mentioning the scheme. However, the
news angle or the focus of these stories is companies’ profit and loss without any details of the
FiT scheme.

In addition to the two power companies, other corporate announcements on their commitments
to renewable energy and carbon neutrality are almost must-covered items by all the newspapers.
These stories include the installation of PV in their facilities by MTRC, Sun Hung Kai Properties,
Wellcome Supermarket, Vitasoy, Hong Kong Disneyland, Ocean Park; campaigns and awards
ceremonies organized by the Hong Kong and Shanghai Banking Corporation, Hang Seng Bank,
Bank of China (Hong Kong), and the Hong Kong Jockey Club, and they altogether constitute
52 articles, around 16% of the total, the same number as the FiT-focused stories. Almost all
newspapers have released a detailed story of more than 1,000 words for an interview with an
executive of Sun Hung Kai Properties, which owns the largest area of farmland in the New
Territories besides the government. The executive called for the extension of the FiT scheme, which
will end in 2033 to 2050, and suggested offering land premium discounts for adopting renewable
energy in developments on farmland in the New Territories. In addition to the 1,000-word main
story, some media even matched it with a side story to make the coverage more prominent. On
average, Chinese newspapers have stories between 400 and 600 words, and an article with 1,000
words is regarded as long and takes up substantial space of a broadsheet.

The coverage of corporate uptake of solar energy even exceeded that of the government depart-
ments. For instance, the installation of solar energy systems by the Water Supplies Department
and the Drainage Services Department only saw three related articles. Also, extensive coverage
could be seen in various schools’ solar energy adoption and their joining of the Solo Harvest
program, as well as the Hong Kong University of Science and Technology’s installation of the
city’s largest solar energy generation system. There are only 12 articles containing comments from
environmentalists, mainly from coverage of the FiT rate cut, and merely 1 story citing comments
from an expert on energy storage capacity. Articles about commercial and educational institutions’
adoption of solar energy and participation in the FiT scheme seldom come with a third-party view.
Instead, they stick to the press releases issued by the organizations. Such coverage shows the
domination of corporate voice among FiT-related stories.

5.3. What have been discussed in the in-depth FiT articles?

Among the 52 articles focusing on the FiT scheme, 45, or 14%, carry critical views. They can be
categorized into 3 aspects: economic, social, and environmental. The economic aspect is mainly
about the installation costs, the cutting of the electricity buying rate, and the payback period.
There are 14 related articles covering the government’s cut of the FiT rate on 27 April 2022, with
4 solely reporting the announcement without adding experts’ views. The other 10 articles carry
mixed views. Some reported environmental groups saying that the adjustment was reasonable
due to lowering of the PV costs, while others said that this would deter people from adopting
solar energy. However, there is not any article elaborating on the financial impact. So far, only 1
article from the Hong Kong Economic Times shows the calculation released before the rate cut,
advising readers to join the FiT scheme to hedge against possible tariff adjustment.

126



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

From the social aspect, 6 articles are concerned about the lengthy approval process, 4 articles
are on the exclusion of buildings in the urban area from participating in the FiT scheme, and
another 4 articles are on the complaints of no after-sale service from solar panel installation
companies and possible unauthorized building works. Known for its critical views on social issues,
Oriental Daily has a story criticizing a loophole of the FiT for letting properties with problematic
ownership issue to join the scheme.

From the environmental aspect, 6 stories are concerned about an environmental group’s
claim of possible pollution created by disposed solar panels. Four articles are about criticisms of
renewable energy only accounting for 2% of the total energy consumption by 2035 even with the
FiT scheme, of which 2 of them compared Hong Kong’s level with that of the European Union and
Huangpu District in Guangzhou and have cited opinions from experts, who called for offering
more incentives to citizens for renewable energy adoption. There is 1 article from the Hong
Kong Economic Journal pointing out that the city’s heat wave limits energy storage. The findings
indicate that local newspapers are inclined to focus on the economic aspect when covering the FiT
scheme, but environmental concerns and scientific explanations are not the priorities. Even so,
they failed to offer financial advice to readers on the matter.

5.4. Different media’s approach to FiT

The FiT scheme is not a politically sensitive topic. Therefore, media coverage does not necessarily
follow the news outlet’s political stance. For instance, the longitudinal study of the articles shows
that the Chinese state-owned media Wen Wei Po and Ta Kung Po have been more critical than their
peers since 2022. While media interest in the FiT may have lost after the rate cut announcement
in April 2022, these two papers continue to run stories carrying critical views on the subject
frequently. However, most of the viewpoints sound banal, including the lengthy approval process
and the lack of attractive economic incentives, except a story suggesting Hong Kong developing
renewable energy with Guangdong province by Wen Wei Po, and another article from Ta Kung
Po with academics questioning Hong Kong’s possibility of giving up coal for power generation
amid the slow development of renewable energy in the city. On the contrary, the pro-democracy
paper Apple Daily only has 2 negative stories criticizing the lengthy approval process and the
potential threat posed by the heavy panels installed on rooftops. The rest of the articles mention
FiT descriptively, such as the power companies’ result announcement stories.

As for other pro-establishment papers, Oriental Daily, known for its critical stance on social
issues, has 41 stories with the term FiT, the most among local dailies. The other broadsheets having
a relatively large number of FiT-related stories are Sing Tao Daily (40), Hong Kong Economic Times
(37), and Ming Pao Daily (29). Rarely having any FiT in-depth story, Sing Tao Daily covered most
commercial and educational institutions’ joining of the FiT scheme with the paper’s strength in
property and education news. Unlike most of its peers, Sing Tao Daily has individual property and
education news sections, as other newspapers usually include those stories in the financial news
and the local news sections. Similarly, being a paper focusing on financial news, the Hong Kong
Economic Times has the 2 power companies’ earnings and commercial organizations’ adoption of
the FiT scheme prominently covered.

Both Sing Tao Daily and Hong Kong Economic Times applied the practice of having a main
negative article, such as criticizing the possible pollution caused by solar panels and the lengthy
approval process prompting applicants to give up, to be balanced by positive sidebar articles,
including the FiT scheme helping to reduce carbon emission and increase people’s knowledge
of solar energy. Although Ming Pao did not have many articles focusing on FiT, it carried some
critical perspectives different from peers, such as calling for the administration to enhance the

127



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

civic society’s involvement in renewable energy through the FiT and describing the FiT as a “small
elephant” with a lengthy 25-year payback period. The findings indicate that the media’s approach
towards FiT is driven more by consumers and commercial considerations rather than political
concerns.

6. Discussion

6.1. Favorable framing for commercial institutions and corporate hegemony

A considerable number of articles were framed from the corporate perspectives. Almost all the
newspapers have covered corporate announcements of adopting solar power and joining the
FiT scheme without adding any critical viewpoints, such as similar stories released by schools.
Although this kind of framing may help raise public awareness towards solar energy, it also
enhances enterprises’ image building and branding, which is not a media responsibility. There is
only a story from Oriental Daily criticizing the FiT scheme of subsidizing enterprises. Media’s
adoption of corporate frames is as if hegemonic power penetrates through news.

Most of these companies are major media advertisers. For example, Wellcome Supermarket,
whose PV installation at its warehouse received extensive coverage, places several pages of
advertisements in various newspapers weekly for promotions. Sun Hung Kai Properties also has
newspaper cover-page advertisements to promote sales of its residential projects. The author
of this manuscript is not absolutely against stories as such but proposes they be framed more
critically, for example, having follow-up stories to monitor if the companies have made good use
of the FiT funds and the solar energy. This is especially true when many of these companies are
listed, and investors have been paying increasing attention to corporate environmental, social, and
governance (ESG) compliance. While most criticisms are found in stories in the local news section,
financial journalists are also responsible for making enterprises reveal more relevant information
to investors. Hong Kong media needs to take one step further in order to frame FiT in a more
meaningful way to readers.

6.2. Media as public sphere for discussing renewable energy

Articles offering FiT-related views other than the hegemonic powers are inadequate and limit the
media’s function as a public sphere. Many stories are about the two power companies and the
government announcing the update of the FiT scheme, including the rate cut, the application,
and the approval numbers, as well as enterprises’ and schools’ adoption of solar energy and
participation in the scheme. For the rate cut stories, only some newspapers have sought opinions
from environmentalists or academics to help readers understand its implications. This shows
hegemonic voices from those with power and money dominate the public sphere.

Criticisms towards the FiT include mainly the high costs and the payback period. However,
only 1 article from the Hong Kong Economic Times shows the calculations, while experts’ opinions
and overseas examples are rare. Therefore, these stories have only shown readers the possible
economic benefits of joining the FiT scheme. Also, only a few articles have pointed out that
renewable energy accounts for less than 1% of the total energy consumption, urging the authorities
to set a more aggressive target. As such, Hong Kong media generally needs to offer citizens a big
picture of solar power adoption, which is to reduce the reliance on fossil fuels and to mitigate
the impact of climate change, otherwise, this can hardly contribute to a healthy public opinion
formation.

128



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

In sum, Hong Kong newspapers’ coverage of FiT may have raised the awareness of some
citizens who have adopted solar energy and enjoyed the economic benefits of the scheme. However,
whether the community as a whole could see and actively debate the importance of renewable
energies, which include other sources such as wind, hydro, and biomass, and the relevant science
and technology, is in doubt. The results may indicate that scientific findings by academics, which
have the potential to stimulate interest among citizens and enliven the debate, have yet to reach the
public sphere. Indeed, media can potentially bridge the gap between academia and the community.
However, the findings of this research show that Hong Kong newspapers may have failed to play
this role to the fullest.

7. Conclusion

As Hong Kong news on the FiT scheme received scant research attention, this paper contributes to
the role that mass media could play in accelerating renewable energy adoption, but the research
has its limitations. Despite many academic studies on solar energy in Hong Kong, the city is still
in the early stages of development. This may be one of the reasons for local media’s relatively
sluggish response to FiT, posing a limitation to the sample size of this content analysis. Future
researchers could base on this study’s findings on overseas media coverage of FiT schemes in
other major cities. This could cast light on the production of future news stories on FiT and other
citizen-involved renewable energy campaigns in Hong Kong.

The media needs to relate solar energy to a broader scope of citizens. Many see the FiT scheme
as only benefitting a limited number of people, including those living in luxury houses across the
city and village houses in the New Territories. As such, some Hongkongers living in high-rise
buildings find the topic irrelevant. This may explain why the FiT scheme receives limited media
attention, as the high-rise and high-density buildings have been regarded as challenges for the
wide adoption of solar energy. With the introduction of the building-integrated photovoltaics
system, solar cells can be fixed on the building façade for energy generation. However, only 1
article from Ming Pao Daily discusses it.

Stories framed in favor of enterprises’ interest, usually without third-party comments, can
hardly help readers comprehend the matter. Among the limited number of FiT-related articles,
commercial and educational institutions that have installed solar energy systems and joined
the scheme received the most media attention. However, some readers may wonder about the
relevance of this kind of story to them. These articles are a corporate extension of hegemonic
power to media as advertising remains the primary source of income. This may explain why the
negative stories mainly point to the government instead of corporations, including the two power
companies, despite some stories on tariff hikes. No story raised the question of why energy is
in the hands of the two power companies when the transition from centralized grid networks to
decentralized energy systems is accelerating globally.

The political stance of news outlets has little impact on their FiT coverage as pro-establishment
and even Chinese state-owned papers released more negative articles than the pro-democracy
ones. Criticisms are slanted towards the economic aspect, including the cost of PV installation and
the payback period, as reflected by the number of related articles. The social aspect, including
the lengthy application and approval process, and the environmental aspect of the panel disposal
as potential pollution received relatively less coverage than the economic aspect. News stories
on the importance of solar energy adoption and the negligible role of renewable energy in the
power system are scant. These insights, usually from scientists, academics, and environmentalists,
are featured less in news stories than corporate perspectives. Media should seek more experts’
opinions, which is crucial in engaging citizens to discuss renewable energy-related issues in the

129



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

public sphere and even its uptake.
As such, Hong Kong newspapers may have, only to a certain extent, fulfilled the role of

informing the members of the public of the FiT scheme and monitoring authorities’ implementation.
However, the message of more renewable energy uptake and decentralized energy system adoption,
which academics and environmentalists have advocated, failed to reach the members of the public.
Media have the potential to bridge the gap between experts and citizens, who could participate
in more debates on renewable energy and the FiT scheme in the public sphere. This study has
practical implications by showing the inadequacy of Hong Kong newspapers’ FiT coverage and
giving suggestions. As an international metropolis, Hong Kong’s renewable energy uptake needs
to catch up to many international cities. This research on news stories of the FiT scheme, the Hong
Kong government’s first and only initiative to engage the public to adopt renewable energy, could
shed light on how more effective stories can be produced. The findings and suggestions could be
references for media practitioners, who are responsible for encouraging more conversation and
adoption of renewable energy in society.

Declaration of interest: None

References

[1] Li DH, Chong BL, Chan WW, Lam J C. An analysis of potential applications of wide-scale so-
lar energy in Hong Kong. Building Services Engineering Research & Technology 2014:35:516–528.

[2] The Government of the Hong Kong Special Administrative Region. LCQ6: Feed-in Tariff
Scheme. 2022. https://www.info.gov.hk/gia/general/202206/15/P2022061500373.htm

[3] Mah DNY, Cheung DMW, Leung MKH, Wang MY, Wong MWM, Lo K, Cheung ATF.
Policy mixes and the policy learning process of energy transitions: Insights from the
feed-in tariff policy and urban community solar in Hong Kong. Energy Policy 2021:157:112214.

[4] Mah DNY, Wang G, Lo K, Leung MK, Hills P, Lo AY. Barriers and policy enablers for solar
photovoltaics (PV) in cities: Perspectives of potential adopters in Hong Kong. Renewable and
Sustainable Energy Reviews 2018:92:921-936.

[5] Lo K, Mah DNY, Wang G, Leung MK, Lo AY, Hills P. Barriers to adopting solar photovoltaic
systems in Hong Kong. Energy & Environment 2018:29:649-663.

[6] Lo K. Renewable energy development in Hong Kong: potential, progress, and barriers.
Current Sustainable/Renewable Energy Reports 2017:4:50-55.

[7] Environment and Ecology Bureau. Policy Responsibilities Energy Supplies. 2022.
https://www.eeb.gov.hk/en/about_us/policy_responsibilities/energy.html

[8] Census and Statistics Department. Hong Kong Energy Statistics 2021 Annual Report. 2022.
https://www.censtatd.gov.hk/en/data/stat_report/product/B1100002/att/B11000022021A
N21B0100.pdf

[9] The Government of the Hong Kong Special Administrative Region. Net-zero Electricity
Generation. Hong Kong’s Climate Action Plan 2050. 2021. https://cnsd.gov.hk/wp-
content/uploads/2023/05/Net-zero-Electricity-Generation_en.pdf

[10] Wong MS, Zhu R, Liu ZZ, Lu L, Peng JQ, Tang ZQ, Lo CH, Chan WK. Estimating Hong
Kong’s total solar energy potential using remote sensing, GIS, and airborne LiDAR
technologies. Renewable Energy 2016:99:325-335.

[11] Entman RM. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication
1993:43:51–58.

[12] Hoyt K. Changing the climate while reproducing power? Examining the social construction
of “renewable” frames in mass print news media, 2000-2010. PhD Thesis, University of
Colorado at Boulder, 2012.

130



Journal of Asian Energy Studies (2023), Vol. 7, 121-131

[13] Fast S. A Habermasian analysis of local renewable energy deliberations. Journal of Rural
Studies 2013:30:86–98.

[14] Gramsci A, Hoare Q, Nowell-Smith G. Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci.
Lawrence & Wishart, 1971.

[15] Altheide DL. Media hegemony: A failure of perspective. Public Opinion Quarterly
1984:48:476–490.

[16] Hall S. Culture, the Media, and the “Ideological Effect” [1977]. In Essential Essays, Volume 1.
Duke University Press, 2020, p. 298-336.

[17] Habermas J. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of
Bourgeois Society. MIT Press, 1989.

© The Author(s) 2023. This article is published under a Cre-
ative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
Licence (CC BY-NC 4.0).

131


	Introduction
	Background
	Theoretical Framework
	Media framing
	Media hegemony
	Public sphere

	Methodology
	Results
	Not a frequently-covered topic
	Whose voice dominated the FiT-related news coverage?
	What have been discussed in the in-depth FiT articles?
	Different media's approach to FiT

	Discussion
	Favorable framing for commercial institutions and corporate hegemony
	Media as public sphere for discussing renewable energy

	Conclusion

